Wist u, dat als je kunt lezen, de wereld voor je opengaat?

Leren lezen gaat meestal niet vanzelf. Maar er zijn kinderen die meer nodig hebben om te leren lezen.

Kinderen waarbij het lezen achter blijft hebben vaak behoefte aan extra ondersteuning en begeleiding. Voor deze extra ondersteuning maak ik gebruik van verschillende materialen van de methode die uw kind op school aangeboden krijgt. Daarnaast maak ik o.a. gebruik van de DMT map van Luc Koning, de methodiek van “Zo leer je kinderen lezen en spellen”, Junior Einstein en het flitsprogramma FLITS.

 

Wist u, dat we 40 verschillende klanken gebruiken en het alfabet maar 26 letters heeft?

Spelling is voor veel kinderen lastig want waarom hoor je in het woord GELUKKIG, 3 x een u en moet je deze maar 1 x schrijven en schrijf je een /e/ en een /i/.

Waarom schijven we een ij-klank en de ou-klank niet gewoon als een /ij/ en /ou/ maar ook als een /ei/ en /au/?

Dan heb ik het nog niet eens over de d’s, t’s en de dt’s. Ook hier zien veel kinderen tegen op. Wanneer gebruik je nu ’T KOFSCHIP en wanneer niet.

Ik kan uw kind hier goed mee helpen. Ik werk in eerste instantie met de methode die uw kind op school aangeboden krijgt. Wanneer ik zie dat uw kind hiermee geen vooruitgang boekt ga ik over op een andere methode. Hiervoor maak ik gebruik van o.a. de methodiek van “Zo leer je kinderen lezen en spellen” en “Taal in blokjes”.