Wat is beelddenken?
De meeste mensen denken in taal. Een kleine minderheid van de mensen denkt in beelden. Een beelddenker verwerkt de informatie die wordt verteld anders dan wanneer je in woorden denkt, dus niet in woorden maar in beelden, in plaatjes, in filmpjes, in video’s.
Als u het woord ‘stoel’ leest. Wat ziet u dan? Ziet u dan de letters S T O E L of ziet u een plaatje van een stoel? Beelddenkers zien direct een plaatje en gaan ook vrijwel direct associëren. Dus de stoel is hard, staat in de keuken, de stoel bij de bank, een schommelstoel, kraakt en de stoel waar iemand doorheen is gegaan.
Beelddenkers zien door hun creativiteit altijd en overal mogelijkheden. Ze zijn innovatief en zitten vol ideeën. Ze zijn creatief en hebben een groot innovatief vermogen. Informatie verwerkt de beelddenker (vaak onbewust) tot een totaal beeld. Vaak zien ze ineens de oplossing. Ze hebben het overzicht en kunnen in één keer het antwoord zien. Hun hoofd zit vol verhalen en gevoelens.
Een beelddenker gebruikt graag zijn zintuigen, denkt heel snel, ziet snel overeenkomsten dat wat hetzelfde is, en leert te begrijpen door te doen. Het hebben van overzicht, een soort helikopterview vindt een beelddenker prettig. Het doen van veel dingen tegelijk is normaal. Een beelddenker vormt zich een beeld, ruimtelijk beeldend. Denkend aan dat beeld kan hij een omschrijving geven wat hij bedoeld.
Op school
Het onderwijs is vooral talig ingesteld, voor beelddenkers kan dit lastig zijn. Omdat beelddenkers vanuit het totaal denken en op school bv. het metriekstelsel wordt opgebouwd vanaf het begin kan dit voor beelddenkers leerproblemen geven. Zij zien graag eerst het totale beeld en leren dan terug, topdown.
Heeft u wel eens bij uw kind opgemerkt dat het anders leert en denkt?
In mijn praktijk werk ik met “Ik leer anders” en met CITO in BEELD om beelddenkers te ondersteunen.